والدین سمی این حرفها رو به بچه هاشون زیاد میگن

والدین سمی این حرفها رو به بچه هاشون زیاد میگن

  • والدین سمی این حرفها رو به بچه هاشون زیاد میگن

    بدون شک زندگی کردن با والدین سمی هرگز کار راحتی نیست. در واقع در چنین خانواده هایی بچه ها دچار انتقاد، کنترل شدن بیش از حد یا پرخاشگری های زیاد قرار می گیرند. فرقی ندارد که شما بعنوان فرزند چقدر تلاش کنید که از آن ها فاصله بگیرید؛ در هر صورت کلمات و عبارات ناراحت‌کننده ای را از زبان شان می شنوید که باعث کاهش سطح اعتماد به نفس و مشکلات دیگر می شود.

    در این قسمت  قصد داریم که به شما بگوییم والدین سمی چه چیزهایی به فرزندان شان می گویند.

    به خاطر همه کارهایی که برایت انجام دادیم، تو به ما مدیون هستی

    این یکی از عباراتی است که به بچه حس بدهکاری می دهد و باعث می شود که همیشه خود را شرمنده بداند. در صورتی که والدین توجه نمی کنند؛ در واقع آن ها خودشان انتخاب کرده اند که بچه داشته باشند و بخاطر چنین مسئولیت سختی نباید سر بچه خود منت بگذارند.

    تربیت کودک

    تقصیر ما نیست؛ تو خیلی حساسی

    شاید پدر یا مادر چیزی بگویند یا به گونه ای با فرزندشان رفتار کنند که او شروع به گریه کردن کند. در چنین حالتی آن ها کلافه می شوند و این جمله را به زبان می‌ آورند که تو خیلی حساس هستی و این اصلا تقصیر رفتار ما نیست. انجام این کار شوک زیادی به فرزند وارد می کند و باعث می شود که نتواند احساساتش را راحت بروز دهد.

    تو در زندگی به هیچ چیز نخواهی رسید

    هر چقدر که بیشتر این جمله را بشنویم، بیشتر آسیب می بینیم و حس بی ارزشی در ما افزایش پیدا می‌ کند. اگر والدین کاری کنند که فرزند احساس بی ارزشی داشته باشد و خودش را خوب نداند، این باعث ایجاد حس نا امنی و فوبیا در او می شود.

    تو از هر لحاظ شبیه پدرت هستی

    احتمالاً زمانی که بچه ها کار بدی انجام می دهند یا کاری انجام می دهند که مورد قبول مادرشان نیست، این جمله را از سمت او می‌ شنوند. در واقع مادر قصد دارد که تمام خصلت های بدِ فرزند یا کار های اشتباهش را به پدر ربط بدهد و هرگز خود و تربیتش را مورد انتقاد قرار ندهد که این به بچه آسیب وارد خواهد کرد.

    تربیت اشتباه

    باید شبیه خواهر و برادرت رفتار کنی

    وقتی که والدین فرزندشان را با هر کسی حتی خواهر و برادرش مقایسه کنند، او را از درون می شکند و حس منفی را به خود می گیرد، در صورتی که پدر و مادر باید به گونه ای رفتار کنند که فرزندشان احساس کند با خواهر و برادرش مساوی است و هرگز مورد قضاوت قرار نمی گیرد یا کسی قصد ندارد که او را با کسِ دیگری مقایسه کند.

    تو خیلی لاغر، قد کوتاه یا خیلی زشت هستی

    والدین سمی با کلمات و ایراد گرفتن از ظاهر فرزند شان، به او حمله کرده و شخصیتش را تخریب می‌ کنند؛ حتی ممکن است در موردِ او جوک یا لطیفه بسازند و همین؛ شخصیت فرزند را به شدت دچار آسیب می کند و اعتماد به نفس او را دچار مشکل خواهد کرد و باعث می‌ شود که او فقط روی نقص‌ ها و ایراداتش تمرکز کند.

    ما با تو شوخی کردیم و نباید عصبانی بشی

    در یک رابطه سمی توهین به عنوان شوخی تلقی می شود و خانواده ممکن است به عنوان شوخی حرفی را به فرزندشان بزنند و هرگونه که می خواهند راجع به او نظر داده و از او انتقاد کنند و زمانی که فرزند عصبانی می‌ شود، به او می‌ گویند که این واکنشت تند است، زیرا ما فقط با تو شوخی کردیم که همین باعث می‌ شود تا عقده‌ های درونی فرزند افزایش پیدا کرده و در آینده دچار مشکل شود.

    شوخی با کودک

    چون ما پدر مادرت هستیم، پس برایت تصمیم می گیریم

    یکی دیگر از جملات منفی که والدین سمی به فرزندان شان می گویند، این است که ما بهتر از تو می‌دانیم که چه چیزی برایت خوب یا بد است و در نتیجه ما تصمیم گیری می کنیم، چون ما می‌دانیم که برای مثال باید برای صبحانه، ناهار یا شام چه غذایی بخوری و چه لباسی بپوشی و….

    امتیاز شما

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاه‌ها غیرفعالند.