نیازهای واجب کودک که خیلی از والدین خبر ندارن

نیازهای واجب کودک که خیلی از والدین خبر ندارن

  • نیازهای واجب کودک که خیلی از والدین خبر ندارن

    بسیاری از والدین تنها به رفع نیازهای اولیه کودک توجه می کنند اما کودکان علاوه بر نیازهای اولیه یعنی آب و غذای سالم و مکان مناسب برای زیستن، برای رشد و بالندگی به مولفه های دیگری نیز نیاز دارند، مولفه هایی که حتی از نان شب هم برای کودک واجب تراست.

    والدین به عنوان اولین افراد مرتبط با کودکان، باید به تامین صحیح و به موقع نیازهایی که در این بخش آورده ایم، بپردازند تا راه را برای زندگی سالم همراه با شادی و آرامش کودکان به عنوان آینده سازان جامعه فراهم کنند.

    نیازهای مهم کودک

    بازی با کودک

    بازی برای کودکان مثل نان شب ضروری است و یکی از اصلی ترین نیازهای کودکان است پس همان طور که برای کودکان خود غذا و لباس فراهم می کنید، هر روز زمانی را برای بازی با آنها اختصاص دهید.

    کودک طی فرآیند بازی نحوه ایجاد صداهای جدید را می آموزد، دایره واژگان وی گسترده تر شده و قدرت تصویر سازی او بالا می رود. بازی با کودک به او احساسی از ارزشمند بودن و مورد توجه واقع شدن را می دهد.

    بازی های حرکتی و فکری و بازی های نقش آفرین بسیار مفید هستند، بگذارید نقش ها را خودشان انتخاب کنند و کنترل بازی را بدست بگیرند. بازی های فیزیکی سبب تقویت قدرت بدنی کودک می شوند و تضمینی برای سلامتی او می باشند.

    انجام ورزش های گروهی و خانوادگی در محیط خانه همراه با یک موسیقی فرح بخش، کوه روی و پیاده روی های خانوادگی برای روحیه کودکان و رشد اجتماعی آنان بی نظیر خواهد بود پس یادتان نرود، بازی نکردن با کودک، ستم به اوست.

    بازی با کودکان

    صدا زدن کودک با نام مناسب

    نام مهمترین و زیباترین دارایی برای تمامی انسانها می باشد. نام هرشخصی زندگی، اخلاقیات و آینده وی را می سازد و نشان دهنده هویت اجتماعی او می باشد. والدین باید برای فرزندانشان نام نیکو انتخاب کنند و نام آنها را با لحنی خوشایند همراه با پسوند و پیشوند زیبایی صدا کنند.

    بکار بردن پسوندها و پیشوندها و القاب خوشایند همراه اسم کودکان حتی نوزادان تاثیرات مثبت بسیاری بر روحیه ، اخلاقیات و نحوه رفتارهای اجتماعی آنان خواهد گذارد و سبب می گردد آنان خود را بیشتر دوست بدارند و به کودکان اعتماد به نفس و احساس خوشایندی می بخشد.

    متاسفانه برخی والدین در خصوص انتخاب نام و یا صدا نمودن نام فرزندانشان سهل انگاری نموده که خود سبب مشکلات فراوانی در آینده برای کودکان می گردد.

    کتاب خواندن برای کودک

    کتاب خواندن برای کودک بسیار واجب و ضروری است. والدین بهتر است هر روز زمان مشخصی را تعیین نمایند و برای کودک خود کتاب بخوانند زیرا کتاب خواندن برای کودک به افزایش دایرهٔ واژگان و رشد حافظهٔ کودک کمک می کند، تخیلش را تحریک می کند و مهارت های ارتباطی اش را بهبود می دهد. کتاب خواندن برای کودک، اطلاعاتی دربارهٔ جهان اطرافش به او می دهد و او را با مفاهیمی مثل داستان، اعداد، حروف، رنگ ها و شکل ها آشنا می کند.

    از همان دوران نوزادی برای کودکتان کتاب بخوانید، در چند ماه اول وقتی برای کودکتان کتاب می خوانید، او به ریتم زبان توجه می کند و نه محتوای آن، پس تکرار مفید است.

    برای ترغیب کودک به کتاب خواندن بهتر است از تن های مختلف صدا استفاده کنید یا برای شخصیت های مختلف کتاب صداهای متفاوتی به کار ببرید و یا از کتاب هایی استفاده کنید که تصاویر زیبا و برجسته ای دارند. عکس های رنگی و ریتم ها و جمله بندی های شاد شعرهای کودکانه که به خاطر سپردن آنها آسان است، برای کودک جذاب است.

    کتاب خواندن برای کودکان

    همدلی با کودک

    اگر کودک شما ناراحت است، نحوه ی برخورد با او اهمیت زیادی دارد. کودک ممکن است به دلیل مختلفی ناراحت شود، در چنین شرایطی والدین باید رفتار و اقداماتی را انجام دهند که نشان دهنده توجه و احترام به او باشد.

    اگر کودک ناراحت است ، والدین نباید سعی کنند که او احساسات خود را انکار کرده و نادیده بگیرد، بلکه باید با او همدلی نموده و به او حق ناراحت شدن را بدهند. والدین باید به کودک کمک کنند تا احساس منفی را در خود کاهش دهند.

    والدین باید همراه کودک بوده و با او همدلی کنند و به او بگویند به خاطر روز سختی که داشته متاسف هستند و بسیار ناراحتند که او احساس غمگینی دارد.

    شنیدن حرف های کودک

    کودکان باید شنیده شوند، اگر خوب و با دقت به حرف های کودک گوش دهید، به او می فهمانید که آن قدر برایش ارزش قایلید و آن قدر مراقب او هستید که دوست دارید و می خواهید که شنونده حرف های او باشید. اگر کودک شما احساس کند که به حرف هایش گوش داده و او را جدی گرفته اید، با شما بیشتر صحبت می کند و شما مشکل او را بهتر و آسان تر درک خواهید کرد.

    گوش دادن به حرف های کودکتان باعث ایجاد اعتمادبه نفس می شود و کودک احساس ارزشمند بودن خواهد کرد. کودکان دوست دارند برای شما باارزش باشند، پس واقعاً نشان بدهید که تمام دقت شما به شنیدن حرف هایی است که او می زند.

    شنیدن حرف های کودک

    حرف زدن با کودک

    گاهی والدین یادشان می رود که غیر از مسائل مالی، روح و روان کودک نیز نیاز به تقویت و هزینه دارد. این نوع والدین با عنوان کردن مواردی مثل گرفتاری شغلی، خستگی و مشکلات مالی زمان بسیار کمی در روز را با کودک خود می گذرانند تا با او حرف بزنند.

    والدین باید به کودکان خود توجه کرده، با آنها حرف بزنند و کمک کنند که آنها نیز حرف بزنند تا در آینده دچار انکارهای مختلف شخصیتی و خودسانسوری نشوند، آرزوها و بهشت کودکی شان همیشه همراهشان بماند و قربانی کنش و عملکردهای مداوم بازدارنده با اثرهای بد نباشند.

    حرف زدن منجر به فکر کردن و فکر کردن می تواند باعث ایجاد خلاقیت درونی یا محدودیت فکری شود. سبک فکری افراد در دوران کودکی شکل می گیرد و هر کودکی شیوهٔ فکر کردن را از والدینش می آموزد.

    حل مشکلات

    یکی از اصلی ترین مسائلی که والدین باید به کودک خود بیاموزند نحوه برخورد با مشکلات است. اگر برای کودکتان مشکلی پیش آمد او را سرزنش نکنید و به او نگویید:( تو هیچ وقت نمی تونی یه کاری رو درست انجام بدی) بلکه به کودک خود بگویید:( اشکال نداره حالا چکار کنیم تا درست بشه؟)

    کودکان از همان دوران کودکی باید بیاموزند که هر مشکلی چاره ای دارد و نباید از زیر بار مشکلات شانه خالی کرد. کودکانی که والدینشان به آنها نحوه برخورد با مشکلات را یاد می دهند، در بزرگسالی و مواجهه با اتفاقات ناخوشایند به فکر خودکشی و… نمی افتند پس از همین امروز به حرف ها و احساسی که به فرزند خود می دهید، توجه کنید چرا که این حرف ها به صدای درونی فرزندمان تبدیل خواهد شد، مراقب باشیم چه پیامی برای همه عمر فرزندمان می دهیم.

    امتیاز شما

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاه‌ها غیرفعالند.