نشستن نوزاد، چگونه و در چه سنی؟

نشستن نوزاد، چگونه و در چه سنی؟

  • نشستن نوزاد، چگونه و در چه سنی؟

    والدین اغلب بی صبرانه منتظر هستند که بچه هایشان اولین قدم های خود را بردارند. آن ها نمی توانند صبر کنند تا اولین لبخند، اولین سینه خیز  و اولین گام برداشتن فرزندشان را ببینند . اگر چه این فرایند تدریجی است و به مرور اتفاق می افتد  اما ما نگرانی های شما را درک می کنیم.

    اما در مورد نشستن نوزاد، اولین سوالی که برای والدین به وجود می آید این است که آیا نوزاد من حاضر است که روی زمین بنشیند؟ دیدن نوزادتان به شما نشان می دهد که آیا آماده است یا خیر ! بدون این که به کمر و پشت او آسیب برسانید، به او کمک کنید که بنشیند.

    البته توجه کنید که نباید نوزاد را وادار کنید، او در نهایت یک روز نشستن را یاد خواهد گرفت. در فضای خانه به فرزندتان لباس های راحتی بپوشانید و همچنین به او آموزش دهید که بدن خود را ورزش دهد  تا در نهایت پس از طی مراحل مختلف رشد، یاد بگیرد که بنشیند. برای دانستن نکات و اصول نشستن کودک با ما در این بخش همراه شوید.

    نوزاد

    از کجا متوجه شویم که فرزندمان آماده نشستن است؟

    در طول مدت رشد فرزندتان، شما نباید او را وادار به انجام کاری بکنید. هر کودکی منحصر به فرد است و نباید برای رسیدن به هر مرحله از رشد فرزندتان تاریخ خاص و مشخصی در نظر بگیرید. برخی از کودکان دیرتر هر مرحله از رشد را طی می کنند و برخی به سرعت رشد می کنند. تعدادی از کودکان هم  وقتی 6 ماهه هستند می نشینند و تعدادی دیگر حوالی 10 ماهگی.

     نشانه های آمادگی نوزاد برای نشستن

    علاوه بر آنچه در بالا گفتیم به نشانه های زیر توجه کنید:

    • اگر کودک شما می تواند روی زمین غلت بخورد و دوباره سر جای خود برگردد، به این معنی است که ماهیچه های او قوی تر شده اند.
    • یک نشانه دیگر این است که کودک شما می تواند مدت زیادی به تنهایی خودش را روی صندلی نگه دارد، هر چند برای این کار نمی توان تاریخ مشخصی تعیین کرد؛ گاهی اوقات در 6 ماهگی و گاهی 8 یا 9 ماهگی به این حد از توانایی می رسد.

    نشستن نوزاد

    نشستن در یک لحظه خاص اتفاق می افتد

    این که کودکی یاد می گیرد بنشیند؛ به این معنی است که پیشرفت زیادی در مرحله رشد ذهنی-عضلانی کرده است. این موقعیت به کودکان کمک می کند تا ماهیچه های پشت خود را تقویت کنند و راه رفتن برایشان آسان تر شود. به محض این که آن ها یاد می گیرند بنشینند، توانایی سینه خیز رفتن و راه رفتن نیز خواهند داشت.

    به همین دلیل است که شما نباید کودک را وادار به نشستن کنید، باید به او زمان بدهید تا ماهیچه هایش رشد کنند و خودش آماده نشستن شود. زمانی که بتواند بنشیند، احساس استقلال بیشتری خواهد کرد و خودش با اسباب بازی هایش بازی می کند.

    نقش والدین در آموزش نشستن به فرزندتان

    شاید از این موضوع که می توانید به کودک خود کمک کنید تا بنشیند؛ شگفت زده شوید. هر چند نباید او را وادار به نشستن کنید. اما با انجام این تمرینات به او کمک خواهید کرد که ماهیچه هایش را تقویت کند. این کار باعث نمی شود که کودک سریع تر مهارت نشستن را کسب کند  اما می تواند آن را برایش آسان تر کند، علاوه بر آن انجام این تمرینات کمک می کند که وقت بیشتری با فرزندتان بگذرانید و به او کمک کنید که با شادی و سلامتی بزرگ شود.

    قبل از شروع این تمرینات باید توجه کنید که نوزاد شما به نقاط عطف مشخصی از نظر رشد حرکتی رسیده باشد. به عنوان مثال او باید قادر باشد که وقتی دراز کشیده است سرش را بلند کند یا زمانی که دست هایش را نگه می دارید؛ بتواند بنشیند.

    یادگیری نشستن نوزاد

    چند تمرین ساده برای آموزش نشستن با کودک

    برای انجام این تمرینات مهیج با فرزندتان، یک تشک روی زمین بیندازید و آماده تمرین شود. این تمرینات قدرت کمر، گردن  و بازو های او را تقویت خواهند کرد. همچنین بهتر است که اسباب بازی های مورد علاقه کودک تان در همان نزدیکی باشند.

    • نوزاد خود را به پشت بخوابانید؛ سپس دست های او را گرفته و به آرامی بلندش کنید. این کار را 3 تا 4 بار تکرار کنید.
    • نوزاد را در آغوش خود بگیرید و اجازه دهید به شما تکیه کند. سپس دست های او را گرفته و با هم کف بزنید  و ناگهان دست او را رها کنید؛ در این حالت او چند ثانیه از شما دور می شود و خودش به تنهایی می نشیند. با نگه داشتن بازو های کودک در این هنگام که به شما تکیه نکرده است، به او کمک کنید.
    • کودک تان را به پشت بخوابانید، یک اسباب بازی براق را روی آن بگذارید. او سعی می کند که اسباب بازی را بردارد و این باعث میشود که به آرامی حرکت کند.

    نکته: اگر احساس می کنید که این تمرینات کودک را اذیت می کنند؛ از انجام دادن آن ها دست نگه دارید. فراموش نکنید که یادگیری نشستن توسط کودک یک راز دارد، این که او را مجبور نکنید و به میل خودش این کار را انجام بدهد.

    امتیاز شما

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاه‌ها غیرفعالند.