راهی ساده برای دورکردن موبایل از کودکان و نوجوانان

راهی ساده برای دورکردن موبایل از کودکان و نوجوانان

  • راهی ساده برای دورکردن موبایل از کودکان و نوجوانان

    همه ما دوست داریم که فرزندان شاد، سالم و فعالی داشته باشیم اما بسیاری از خانواده ها هنوز درگیر دور و جدا کردن فرزندانشان از لوازم الکتریکی مخصوصاً موبایل هستند. زمانی که کودکان عادت پیدا کنند که مدام پای تلویزیون، اپلیکیشن ها، بازی های ویدئویی و انجام فعالیت هایی از این قبیل بنشینند، قطعاً جدا کردن آن ها از این لوازم کار سختی است و به راحتی نمی توان این حالت را در آن ها از بین برد اما حتماً باید هر طور شده این کار را انجام دهید.

    تحقیقات نشان می دهد که سپری کردن زمان زیاد برای کار کردن با موبایل باعث می شود تا کودکان فعالیت های مورد علاقه دیگر خود را نادیده بگیرند و همچنین خواب آن ها به هم می ریزد. مشکلاتی از جمله کمبود تمرکز نیز در آینده آن ها را آزار خواهد داد اما از طرفی فعالیت های فیزیکی به طور منظم در کودکان فواید بسیار زیادی دارد و به انعطاف پذیری، قدرت، تراکم استخوانی و به طور کل سلامت ذهن آن ها کمک خواهد کرد. در این قسمت در این باره بیشتر توضیح خواهیم داد.

    اعتیاد کودک به موبایل

    اهمیت چارچوب یا فریم ورک در استفاده از موبایل و تبلت

    استفاده کردن از موبایل همیشه اتفاق بد و خطرناکی نیست. متخصصان پیشنهاد می کنند که والدین از الگو یا فریم ورک Cs3 استفاده کنند:کودک، محتوا و فضا. کودکان همه شبیه هم نیستند و هر خانواده ای موقعیت متفاوتی نسبت به بقیه دارد. مدیریت کردن زمان استفاده از موبایل فقط به معنای این نیست که فرزندانتان را زیر نظر بگیرید و ببینید که چقدر پای گوشی هستند؛ بلکه باید کودک خود را بفهمید و ببینید که رسانه های مختلف چگونه روی او اثر می گذارند. در نتیجه باید اول از همه کودک تان را بشناسید.

    در کنار آن باید بدانید که آن ها با موبایل چه کاری انجام می دهند، یعنی محتوا را شناسایی کنید و این که ببینید چه زمان هایی، چه جاهایی، چگونه و چرا از تکنولوژی استفاده می کنند؟ یعنی دقیقاً فضایی که باعث ایجاد استفاده از این تکنولوژی می شود را شناسایی کنید. باید تمرکز خود را روی این بگذارید که آن ها قرار است با موبایل چه کار کنند و این استفاده از موبایل چگونه روی رفتار آن ها اثرگذار است.

    دور کردن موبایل

    تکنیک دور کردن فرزندتان از موبایل و تبلت

    تکنولوژی بخشی از زندگی مدرن می باشد اما ممکن است شما را از کارهای دیگر دور کند. در هر صورت دور کردن کودک از موبایل می تواند تأثیر قابل توجهی در پیشرفتش داشته باشد. استراتژی هایی که در این مورد به شما کمک می کنند، شامل موارد زیر هستند:

    1. شما هم درست رفتار کنید

    به کار بردن عباراتی مثل :”همین که گفتم یا نباید روی حرف من حرف بزنی” و عبارت این چنینی اصلاً کارآمد نخواهد بود. معمولاً در چنین شرایطی خانواده ها بیشتر غر غر می کنند و سعی می کنند دلیل بیاورند که چرا کودک نباید از لوازمی مثل موبایل، لپ تاپ یا تلویزیون استفاده کند اما قطعاً کودک شما در اکثر مواقع به حرف های شما توجهی ندارد و کار خودش را انجام می دهد.

    اولین مرحله این است که ببینید خودتان چقدر از موبایل استفاده می کنید. اگر خودتان هم بیشتر از زمانی که باید از موبایل استفاده می کنید، کودک تان هم این را متوجه می شود و از شما الگو برداری می کند. پس سعی کنید به دنبال تغییراتی برای خودتان باشید و استفاده از این لوازم را به حد متناسب و متعادل برسانید.

    جدایی کودک از موبایل

    2. موبایل را وسیله ای برای پاداش و تنبیه نکنید

    نباید موبایل را وسیله ای برای مجازات یا پاداش دهی کنید. دنیای مدرن به گونه ای است که کودکان ما بازی کردن با موبایل را بیشتر از بازی کردن در بیرون از منزل ترجیح می دهند اما شما نباید تن به خواسته های آن ها بدهید. زمانی که موبایل را وسیله ای برای پاداش یا تنبیه کنید، قطعاً ارزش آن برای کودکتان افزایش پیدا می کند.

    دور کردن از موبایل

    3. یک برنامه بچینید که خودتان هم بتوانید به آن پایبند باشید

    با کودک خود صحبت کنید. با یکدیگر محدودیت هایی را برای استفاده از موبایل تعیین کنید، مثلا می توانید سوالات این چنینی از او بپرسید:معمولاً دوست داری چه کارهایی با موبایل انجام دهی؟ آیا زمان هایی هست که ترجیح می دهی به جای هر کاری تلویزیون ببینی یا بازی ویدیویی انجام دهی؟ به نظرت استفاده از موبایل را باید چه زمان هایی ممنوع کنیم؟

    زمانی که با کودک خود مشورت کردید و با یکدیگر به توافق رسیدید، قطعاً باید این قانون را رعایت کنید و در آن زمان هایی که اجازه ندارید، هر دو از موبایل استفاده نکنید. مثلاً هنگام صرف غذا، هنگام خواب، هنگام بازی های فیزیکی و غیره. در نتیجه با انجام این کار کودک شما زمان بیشتری دارد تا به انجام کار های دیگری بپردازد.

    هدف اصلی ما این است که کودک نسبت به انتخاب هایش مخصوصاً در مورد استفاده از موبایل آگاهانه تر رفتار کند و بتواند ابزارهای دیگری را جایگزین آن کند که برایش فواید بیشتری دارند.

    اعتیاد کودک به گوشی

    4. کودک خود را تشویق کنید تا کاری را انجام دهد که آن را دوست دارد

    زمانی که کودک موبایل را کنار می گذارد، اکنون زمان سرگرمی واقعی است. فعالیت فیزیکی قطعاً لذت بیشتری از انجام هر کار دیگری برای کودک دارد. فقط باید کودک تان را تشویق کنید که علاقه های واقعی خود را بشناسد. مثلاً دوچرخه سواری، اسکیت سواری، اسکی، شنا یا بازی گلف می تواند تجربه لذت بخش تری برای کودک باشد؛ به شرطی که امکان شناخت علاقه را به او بدهید. انجام این کار به کودک کمک می کند که با ورزش هم میانه ی بهتری پیدا کند. احتمالاً از لحاظ فیزیکی فعال تر می شود و انجام فعالیت فیزیکی به بخش ضروری زندگی او تبدیل خواهد شد.

    تشویق کودک

    5. هر دو به سرگرمی های او بپردازید

    خودتان هم موبایل را کنار بگذارید و وارد سرگرمی های او شوید. بازی کردن با کودک یک راه عالی برای احساس نزدیک تر شدن به او است و در نتیجه می توانید در کنار هم خاطرات زیبایی را رقم بزنید. سپری کردن زمان در کنار خانواده باعث می شود که همه اعضای خانواده برای فعالیت بیشتر در خانه آماده باشند.

    بازی کردن با کودک

    6. استفاده از موبایل در ماشین را ممنوع کنید

    با لحاظ آسیب هایی که استفاده از گوشی موبایل و تبلت در خودروی در حال حرکت به چشم وارد میکند تا حد ممکن فرزندتان را از این عادت یعنی استفاده از گوشی تلفن همراه داخل ماشین دور کنید و تعیین کنید که هیچ کس حق استفاده از موبایل را داخل خودرو ندارد به جز مواقع ضروری و تماس.

    امتیاز شما

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاه‌ها غیرفعالند.