بهترین رفتار شما والدین، وقتی بچتون از بچه ای کتک خورده

بهترین رفتار شما والدین، وقتی بچتون از بچه ای کتک خورده

  • بهترین رفتار شما والدین، وقتی بچتون از بچه ای کتک خورده

    دعوا و مشاجره های بچه ها بخشی از فرایند رشد کودکان است تا در آینده دفاع از حق خود یا مصالحه را بیاموزند. در دعوای کودکان به بزرگترها توصیه می شود تا جایی که کودکان به یکدیگر آسیب نمی رسانند، دخالت نکنند و بگذارند کودکان خودشان مسئله بین خود را حل کنند اما گاهی پیش می آید که کودک ما کتک می خورد، در این زمان ما باید چگونه رفتار کنیم؟ اگر می خواهید بدانید در مواقعی که کودکتان کتک می خورد چگونه باید رفتار کنید، این بخش  را بخوانید.

    عصبی نشوید و آرامش خود را حفظ کنید

    احتمالا بعد از اینکه کودک شما کتک می خورد عصبانی خواهید شد، در این مواقع شما باید خونسردی خود را حفظ کرده و به احساسات کودک خود توجه نمایید. وقتی کودکتان گریه می کند برای احساساتش ارزش قائل شوید و حرف های او را بشنوید و به کودک اطمینان خاطر دهید که شما همیشه مواظب او هستید و امنیتش را فراهم می کنید.

    مادر عصبانی

    کودکتان را سرزنش نکنید

    فرزند خود را سرزنش نکنید و به او نگویید «تو عرضه نداری اون ازت کوچیکتره» سرزنش باعث می شود فرزندان شان دچار خود کم بینی و مشکلات زیادی شود.

    فرزند خود را مقایسه نکنید

    وقتی کودک شما کتک خورد او را با کودک دیگری مقایسه نکنید مثلا به او نگویید که «مثل فلانی باش از تو کوچکتره ولی همه رو می زنه» مقایسه کردن فرزندان با سایرین سبب کاهش اعتماد به نفس و احساس ناتوانی او می شود.

    بی تفاوت نباشید

    اگر کودکتان با کودک دیگری دعوا کرد و کتک خورد و از کودک دیگر پیش شما گله کرد، به این موضوع بی توجه نباشید و به اصل ماجرا توجه کرده و نگویید اشکالی ندارد زیرا اینگونه به کودک می فهمانید او هیچ ارزشی ندارد و دیگران می توانند حق او را بگیرند و اینگونه کودک شما توسری خور خواهد شد.

    خانواده

    او را به کتک کاری تشویق نکنید

    وقتی کودک شما کتک خورد، به او نگویید که تو هم بزنش زیرا خشونت روش خوبی برای حل مشکلات نیست و لازم است این مساله را کاملا به کودک فهماند. به او یاد دهید کتک زدن دوستان نه تنها کار درستی نیست، بلکه می تواند خطرناک هم باشد.

    دفاع کردن را به او بیاموزید

    اگر کودکتان دعوا کرد و کتک خورد و از کودک دیگر پیش شما گله کرد دلیل دعوا را جویا شوید و به فرزندتان یاد دهید چگونه با کودکی که او را زده، برخورد کند. به او بگویید اگر دیگران به او حمله کردند، فورا یکی از بزرگ ترها را باخبر کند و به کودک بگویید به کسی که تو را زد محکم بگو:«تو دیگر دوست من نیستی و من دیگر با تو بازی نخواهم کرد، کتک زدن درست نیست، من ازت نمی ترسم اما کار بد تورو تکرار نمی کنم ».

    از کودک خود حمایت کنید

    اگر کودک به تنهایی موفق به اتمام دعوا نشد، شما می توانید با کودکی که او را کتک زده مستقیم صحبت کنید. کودک شما نیاز به حمایت دارد تا دریابد که می تواند روی حمایت شما حساب کرد و اینگونه اعتماد به نفس او افزایش یافته و در دعواهای بعدی مقاوم تر می شود. شما می توانید به کودکی که بچه شما را زده بگویید:«اگر دست از کار زشتت برنداری، با من طرف خواهی بود» کودک تا 8-7 سالگی معمولا به حمایت والدین نیاز دارند.

    کودک غمگین

    دعوا را به دنیای بزرگ ترها نکشانید

    اگر در محل دعوا حضور داریم و والدین کودک دیگر هم هستند، ماجرا را با آنها درمیان بگذارید اما اگر آنها در محل دعوا حضور ندارند، از کودکشان شکایت نکنید زیرا این کار معمولا بی فایده است چون والدین کودک خشن معمولا از کودک خود دفاع می کنند و سعی نمی کنند متوجه اصل ماجرا باشند.

    امتیاز شما

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاه‌ها غیرفعالند.